Functioneel trainen -Exercise is medicine-
Oefentherapie is een van de oudste onderdelen van het therapeutisch vakgebied. Mede door de opkomst van evidence based practice heeft ook de verrichting “oefenen en sturen” een vlucht genomen. Fundamenteel onderzoek toont aan, wat wij eigenlijk al lang weten, dat “bewegen” in veel gevallen gezond is en kan leiden tot het voelen van minder pijn. Ook de medische wereld is om en ziet een sterk medicijn in bewegen en inspanning voor veel ziekten en aandoeningen.
Vele vragen wat het beste is qua bewegen zijn tot op heden nog onbeantwoord. Individuele en vaak complexe eigenschappen creëren een uitdagend vraagstuk welke oefeningen het beste zijn bij een specifieke aandoening. De cursus speelt in op de behoefte naar structuur & legitimering in het klinische redeneren. Tijdens de ruime praktijkblokken ligt de nadruk op het inspireren en verrijken van het beweegrepertoire.
Aan het einde van deze cursusdag heeft de cursist een breed pallet van (beweeg)thema’s aangereikt gekregen samen met praktische toepassingen waarbij bewegen met het eigen lichaamsgewicht centraal staat.
Na het afronden van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname, waarbij je kunt aantonen dat je op de hoogte bent van de huidige ontwikkelingen ten aan zien van functioneel trainen.
Kernpunten cursus:
- Bewegen & inspanning als wonderpil -exercise is medicine- voor gezondheid en tegen chronische ziekten & aandoeningen
- Welke beweeg adviezen passen bij de meest voorkomende gezondheidsvraagstukken?
- Is er een rol voor bewegen bij pijn afname? Hoe werkt dit?
- Communiceren wij doelgericht als beweegprofessional of zijn we deels onbewust onbekwaam?
- “De fysiotherapeut specialist in beweging” Klinisch redeneren over je eigen keuzes en voorkeuren wanneer je beweegadviezen of huiswerk oefeningen mee geeft aan je cliënten
- State of the art toepassingen vanuit “Human motor learning” en toegepast op “motor control”
- Ruime praktische inspiratie blokken met lichaamsgewicht oefeningen om je eigen repertoire waar mogelijk aan te vullen
Inhoud:
- 09:00 - 09:30 Welkom en introductie
- 09:30 - 10:15 Waarom “Exercise is medicine”? Vanuit maatschappelijk & therapeutisch perspectief
- 10:15 - 11:00 Functioneel trainen: mobiliteit toename
- 11:00 - 11:15 Koffie pauze
- 11:15 - 12:00 Pijn & pijnmodulatie door bewegen (Exercise Induced Hypoalgesia)
- 12:00 - 12:30 Invloed van verwachtingen & communicatie
- 12:30 - 13:15 Lunchpauze
- 13:15 - 14:15 Human motor control & motor learning praktisch belicht
- 14:15 - 15:30 Functioneel trainen: Onderste kwadrant inspiratie in de praktijk
- 15:30 - 16:45 Functioneel trainen: Bovenste kwadrant inspiratie in de praktijk
- 16:45 - 17:00 Evaluatie en afsluiting
Artikelen die voor deze cursus een centrale rol hebben zijn:
- Smith, B. E., Hendrick, P., Bateman, M., Holden, S., Littlewood, C., Smith, T. O., & Logan, P. (2019). Musculoskeletal pain and exercise—challenging existing paradigms and introducing new. British journal of sports medicine , 53 (14), 907-912.
- Rice, D., Nijs, J., Kosek, E., Wideman, T., Hasenbring, M. I., Koltyn, K., ... & Polli, A. (2019). Exercise induced hypoalgesia in pain-free and chronic pain populations: state of the art and future directions. The journal of Pain , 20 (11), 1249-1266.
- Wulf, G., Lewthwaite, R., Cardozo, P., & Chiviacowsky, S. (2018). Triple play: Additive contributions of enhanced expectancies, autonomy support, and external attentional focus to motor learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology , 71 (4), 824-831.
- Manaï, M., van Middendorp, H., Veldhuijzen, D. S., Huizinga, T. W., & Evers, A. W. (2019). How to prevent, minimize, or extinguish nocebo effects in pain: a narrative review on mechanisms, predictors, and interventions. Pain reports , 4 (3).
- Piercy, K. L., Troiano, R. P., Ballard, R. M., Carlson, S. A., Fulton, J. E., Galuska, D. A., ... & Olson, R. D. (2018). The physical activity guidelines for Americans. Jama , 320 (19), 2020-2028.