Functioneel trainen -Exercise is medicine-

Oefentherapie is een van de oudste onderdelen van het therapeutisch vakgebied. Mede door de opkomst  van evidence based  practice heeft ook de verrichting “oefenen en sturen” een vlucht genomen. Fundamenteel onderzoek toont aan, wat wij eigenlijk al lang weten, dat “bewegen” in veel gevallen gezond is en kan leiden tot het voelen van minder pijn. Ook de medische wereld is om en ziet een sterk medicijn in bewegen en inspanning voor veel ziekten en aandoeningen. 


Vele vragen wat het beste is qua bewegen zijn tot op heden nog onbeantwoord. Individuele en vaak complexe eigenschappen creëren een uitdagend vraagstuk welke oefeningen het beste zijn bij een specifieke aandoening. De cursus speelt in op de behoefte naar structuur & legitimering in het klinische redeneren. Tijdens de ruime praktijkblokken ligt de nadruk op het inspireren en verrijken van het beweegrepertoire. 


Aan het einde van deze cursusdag heeft de cursist een breed pallet van (beweeg)thema’s aangereikt gekregen   samen  met  praktische  toepassingen   waarbij  bewegen   met   het   eigen   lichaamsgewicht centraal staat. 


Na het afronden van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname, waarbij je kunt aantonen dat je op de hoogte bent van de huidige ontwikkelingen ten aan zien van functioneel trainen.


Kernpunten cursus:

  • Bewegen &  inspanning als wonderpil -exercise is  medicine- voor gezondheid en  tegen chronische ziekten & aandoeningen
  • Welke beweeg adviezen passen bij de meest voorkomende gezondheidsvraagstukken? 
  • Is er een rol voor bewegen bij pijn afname? Hoe werkt dit? 
  • Communiceren   wij   doelgericht   als   beweegprofessional   of   zijn   we   deels   onbewust onbekwaam? 
  • “De   fysiotherapeut   specialist   in   beweging”   Klinisch   redeneren   over   je   eigen   keuzes   en voorkeuren wanneer je beweegadviezen of huiswerk oefeningen mee geeft aan je cliënten 
  • State  of  the  art  toepassingen   vanuit   “Human   motor  learning”   en   toegepast   op   “motor control” 
  • Ruime praktische inspiratie blokken met lichaamsgewicht oefeningen om je eigen repertoire waar mogelijk aan te vullen



 

Inhoud:


  • 09:00 - 09:30 Welkom en introductie
  • 09:30 - 10:15  Waarom “Exercise is medicine”? Vanuit maatschappelijk & therapeutisch perspectief
  • 10:15 - 11:00 Functioneel trainen: mobiliteit toename
  • 11:00 - 11:15 Koffie pauze
  • 11:15 - 12:00 Pijn & pijnmodulatie door bewegen (Exercise Induced Hypoalgesia) 
  • 12:00 - 12:30 Invloed van verwachtingen & communicatie
  • 12:30 - 13:15 Lunchpauze 
  • 13:15 - 14:15 Human motor control & motor learning praktisch belicht 
  • 14:15 - 15:30 Functioneel trainen: Onderste kwadrant inspiratie in de praktijk
  • 15:30 - 16:45 Functioneel trainen: Bovenste kwadrant inspiratie in de praktijk 
  • 16:45 - 17:00 Evaluatie en afsluiting




Aanmelden




Artikelen die voor deze cursus een centrale rol hebben zijn:


  • Smith, B. E., Hendrick, P., Bateman, M., Holden, S., Littlewood, C., Smith, T. O., & Logan, P. (2019). Musculoskeletal   pain   and   exercise—challenging   existing   paradigms   and   introducing   new. British journal of sports medicine , 53 (14), 907-912.
  • Rice, D., Nijs, J., Kosek, E., Wideman, T., Hasenbring, M. I., Koltyn, K., ... & Polli, A. (2019). Exercise induced   hypoalgesia   in   pain-free   and   chronic   pain   populations:   state   of   the   art   and   future directions. The journal of Pain , 20 (11), 1249-1266.
  • Wulf, G., Lewthwaite, R., Cardozo, P., & Chiviacowsky, S. (2018). Triple play: Additive contributions of enhanced expectancies,   autonomy   support,   and   external   attentional   focus   to   motor learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology , 71 (4), 824-831.
  • Manaï, M., van Middendorp, H., Veldhuijzen, D. S., Huizinga, T. W., & Evers, A. W. (2019).   How to prevent,   minimize,   or   extinguish   nocebo   effects   in   pain:   a   narrative   review   on   mechanisms, predictors, and interventions. Pain reports , 4 (3). 
  • Piercy, K. L., Troiano, R. P., Ballard, R. M., Carlson, S. A., Fulton, J. E., Galuska, D. A., ... & Olson, R. D. (2018). The physical activity guidelines for Americans. Jama , 320 (19), 2020-2028.
 
 
 
E-mailen
Bellen