Oefentherapie bij lage rug- en nekpijn
Wat voor oefentherapie werkt het beste bij lage rug en nekklachten?
Hoe zet je oefentherapie doelgericht in vanuit een musculoskeletaal perspectief voor verandering in functie en pijn afname bij jou patiënt?
Laat je op deze dag inspireren vanuit verschillende benaderingen en opvattingen over hoe jij patiënten doelgericht laat bewegen zodat je dit kunt inzetten als therapeutisch middel. Je wordt stapsgewijs door diverse (beweeg)thema’s meegenomen en zult in de praktijk ervaren hoe bewegen met eigen lichaamsgewicht ingezet kan worden.
Sluit aan en laat je beweegrepertoire groeien!
Achtergrond: Recente ontwikkelingen vanuit kennisdomeinen zoals Human Motor Control en Motor Learning, Communicatie, (neuro-)Fysiologie, Pijn- en Gedragswetenschappen kunnen fysiotherapeutisch handelen sturing geven. Deze cursus speelt in op deze ontwikkelingen en geeft zowel een kritische beschouwing als ook een praktische vertaalslag voor de verrichting “oefenen & sturen”.
Na het afronden van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname, waarbij je kunt aantonen dat je op de hoogte bent van de huidige ontwikkelingen ten aan zien van best practice oefentherapie bij lage rug en nekklachten.
Kernpunten cursus:
- Doelgerichte oefentherapie bij lage rug en nekklachten
- Welke beweeg adviezen passen het best bij mijn patiënt?
- Is er een rol voor bewegen bij pijn afname? Hoe werkt dit?
- Communiceren wij doelgericht als beweegprofessional of zijn we deels onbewust onbekwaam?
- “De fysiotherapeut specialist in beweging” Klinisch redeneren over je eigen keuzes en voorkeuren wanneer je beweegadviezen of huiswerk oefeningen mee geeft aan je cliënten
- State of the art toepassingen vanuit “Human motor learning” en toegepast op “motor control”
- Ruime praktische inspiratie blokken met lichaamsgewicht oefeningen om je eigen repertoire waar mogelijk aan te vullen
Inhoud:
- 09:00 - 09:30 Welkom en introductie
- 09:30 - 10:15 Oefentherapie in brede zin en gericht op de lage rug en nek regio
- 10:15 - 11:00 Praktijkblok 'Progressie en regressie' + praktijkblok 'Proef de verschillen'
- 11:00 - 11:15 Koffie pauze
- 11:15 - 12:30 Motorisch leren + praktijkblok 'Instructie & feedback'
- 12:30 - 13:15 Lunchpauze
- 13:15 - 14:15 Oefentherapie en pijn + praktijkblok 'hypoalgetische effecten van bewegen bij lage rug en nekklachten'
- 14:15 - 15:15 Verwachtingen & communicatie + praktijkblok 'Modern way'
- 15:15 - 15:30 koffiepauze
- 15:30 - 16:00 Toegepaste casuïstieken
- 16:00 - 16:45 Mobiliteit vanuit verschillende hoeken + praktijkblok 'Mobiliteitstoename'
- 16:45 - 17:00 Evaluatie en afsluiting
Artikelen die voor deze cursus een centrale rol hebben zijn:
- Cashin, A. G., Booth, J., McAuley, J. H., Jones, M. D., Hübscher, M., Traeger, A. C., ... & Moseley, G. L. (2022). Making exercise count: Considerations for the role of exercise in back pain treatment. Musculoskeletal Care, 20(2), 259-270.
- de Zoete, R. M. (2023). Exercise Therapy for Chronic Neck Pain: Tailoring Person-Centred Approaches within Contemporary Management. Journal of Clinical Medicine, 12(22), 7108.
- De Zoete R, Ruitenbeek JR, Chen K, Cagnie B (2025) Prescribing exercise therapy for chronic neck pain (bookchapter in: The neck: Theory and practice). In press.
- Rice, D., Nijs, J., Kosek, E., Wideman, T., Hasenbring, M. I., Koltyn, K., ... & Polli, A. (2019). Exercise induced hypoalgesia in pain-free and chronic pain populations: state of the art and future directions. The journal of Pain , 20 (11), 1249-1266.
- Ruitenbeek, J.J.A.C., Abu Bakar, F., Vorstermans, L. (2023) Doelgerichte oefentherapie bij aanhoudende musculoskeletale klachten. Physios, editie 4. 56-64
- Ruitenbeek, JR (2024) Stabiliteit en variabiliteit van bewegen bij mensen met rugpijn: een praktische kijk. Physios, 3, 60-61.
- Smith, B. E., Hendrick, P., Bateman, M., Holden, S., Littlewood, C., Smith, T. O., & Logan, P. (2019). Musculoskeletal pain and exercise—challenging existing paradigms and introducing new. British journal of sports medicine , 53 (14), 907-912.
- Wulf, G., Lewthwaite, R., Cardozo, P., & Chiviacowsky, S. (2018). Triple play: Additive contributions of enhanced expectancies, autonomy support, and external attentional focus to motor learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology , 71 (4), 824-831.
Recensie cursus functioneel trainen (vorige editie cursus oefentherapie):
Als musculoskeletaal fysiotherapeut ben ik op zoek naar een manier om mijn oefenen en mijn sturen, creatief en doelbewust in te zetten tijdens het fysiotherapeutisch handelen. De cursus “functioneel trainen – exercise is medicine” sluit hier volledig bij aan. Jean-René laat zien gespecialiseerde kennis over dit vakgebied te beschikken en kan dit enthousiast, met humor en op een erg leerzame wijze overbrengen.
Als fysiotherapeut heb ik een nieuwe creatieve blik gekregen op het gebied van oefenen en sturen en heb ik handvatten aan gereikt gekregen om dit op maat in te zetten per patiënt (van een chronisch pijn patiënt tot een patiënt met een nieuwe knie).
Je leert doelgericht en wordt creatief om tijdens het oefenen en sturen te spelen met spanningsbogen, hefbomen, externe cues, uitgangshoudingen, statische/dynamische bewegingen en open en gesloten ketens middels het oefenen met eigen lichaamsgewicht.
Al met al raad ik deze cursus aan bij iedereen die meer uit zijn praktische vaardigheden m.b.t. het oefenen en sturen wil halen. De uitdaging en het plezier van oefentherapie is helemaal terug !
Lukas - fysiotherapeut (mei 2022)